مهندس عبدالله یاوری عضو هیت مدیره و مدیر عامل شرکت پتروشیمی کیان: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز دو فاز الفین و hdتا پایان سال ۱۴۰۷ به بهره برداری کامل خواهد رسید

مهندس عبدالله یاوری عضو هیت مدیره و مدیر عامل شرکت پتروشیمی کیان: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز دو فاز الفین و hdتا پایان سال ۱۴۰۷ به بهره برداری کامل خواهد رسید

به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی کیان؛ عبدالله یاوری عضو هیت مدیره و مدیر عامل شرکت پتروشیمی کیان می‌گوید: کلید اولیه پروژه کیان از اواخر ۱۳۹۱ زده شده است که اقدامات اولیه شامل مراحل اخذ مجوز، مالکیت زمین، مطالعات لازم و… چند سال طول کشید و نهایتا در سال ۱۳۹۵ پروژه ساخت کیان به صورت رسمی آغاز شد.

عبدالله یاوری مدیر عامل شرکت پتروشیمی کیان از برنامه ریزی افق برنامه‌های شرکت پتروشیمی کیان برای تکمیل پروژه اظهار داشت: «کیان» یکی از بزرگترین مگا پروژه‌های کشور در سطح خاورمیانه بوده و در ابتدا از ظرفیت شرکت لینده آلمان برای طراحی و همچنین مرحله اجرا استفاده کرده‌ و به دنبال آن یک قرارداد تحت عنوان EPC با شرکت لینده آلمان منعقد می‌شود.

یاوری عنوان کرد: در سال ۱۳۹۶ پس از آن‌که ۶۰ درصد پروژه تا مرحله فید (یعنی عمده کار اصلی مهندسی) ادامه پیدا کرده بود، به دلیل تحریم‌های موجود ادامه کار متوقف شد و در این مقطع مدیران شرکت تصمیم گرفتند از ظرفیت شرکت‌های داخلی استفاده کنند.
مدیر عامل شرکت پتروشیمی کیان با اشاره به اینکه با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت اویک (OIEC) وارد مذاکره شده و کار در قالب EPC به این شرکت واگذار می‌شود، ادامه داد: طبق طرح توجیهی تهیه شده، رقم کل پروژه معادل سه و نیم میلیارد یورو ارزش‌گذاری شده و اعتبار نیاز دارد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده تا 80 درصد منابع مالی مورد نیاز از طریق فاینانس (جذب سرمایه‌گذار) و مابقی ۲۰ درصد از طریق آورده سهامداران تهیه شود و تا امروز ۲۴۰ میلیون یورو از محل منابع آورده سهامداران به پروژه تزریق شده است.
یاوری با بیان اینکه در صورتی که منابع مالی مورد نیاز تامین شود تا پایان سال ۱۴۰۷ دو فاز اولفین و hd به بهره‌برداری کامل خواهد رسید، یادآور شد: هم اکنون ۵ بسته پیشنهادی برای انتخاب فاینانسور در اختیار داریم که در حال مذاکره هستیم.
عضو هیت مدیره ومدیرعامل شرکت پتروشیمی کیان خواستار مرتفع کردن پیچیدگی‌های اخذ مجوزها شد و تاکید کرد: بدون شک در این صورت روند جذب سرمایه‌گذار کوتاه و تسهیل می‌شود.

گفتنی است، هلدینگ پترو فرهنگ ۴۰ درصد و شرکت نفت و گاز پارسیان ۶۰ درصد سهام شرکت پتروشیمی کیان را دارند.

keyboard_arrow_up