گدامیداشت روز صنعت پتروشیمی

گدامیداشت “۸ دی ماه روز صنعت پتروشیمی “به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی کیان به مناسبت روز پتروشیمی؛ با تصمیم شورای فرهنگ عمومی کشور روز هشتم دی ماه به عنوان روز صنعت پتروشیمی در تقویم رسمی کشور درج می‌شود.

صنعت پتروشیمی کشور با راه‌اندازی پتروشیمی مرودشت در سال ۱۳۴۲ در کشور پایه گذاری شد.این مجتمع در ابتدا به عنوان زیر مجموعه وزارت صنعت وقت کار خود را آغاز کرد،اما با توجه به وابستگی صنعت پتروشیمی به خوراک تامینی وزارت نفت با تاسیس شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان زیر مجموعه شرکت نفت،مدیریت صنعت پتروشیمی به وزارت نفت منتقل شد . بر اساس اسناد موجود شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ۹ دی ماه ۱۳۴۳ تاسیس شد و ۹ دی ماه امسال ۶۰ سال از تاسیس این شرکت می‌گذرد .
پتروشیمی صنعتی است که حدود شصت سال در کشورمان سابقه دارد و بی‌تردید نقش مهمی در توسعه دیگر صنایع داشته است .
این صنعت یکی از ارکان اصلی صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی ،سیاسی کشور است و نقش بسیار زیادی در تولید ناخالص ملی دارد .
تکمیل زنجیره‌های تولید در این صنعت مهم به جز پیشگیری از خام فروشی نفت می‌تواند افزایش اشتغال پایدار و شکوفایی اقتصادی را به همراه داشته باشد .
با توجه به اهمیت این صنعت در کل کشور ، نقش مهم آن در توسعه مناطق گوناگون کشور ، ایجاد اشتغال و درآمدهای ارزی و به خصوص با توجه به اینکه صنعت پتروشیمی عملاً نماد توسعه صنعتی ایران بعد از انقلاب محسوب می‌شود،روزی در تاریخ کشورمان به عنوان روز ملی صنعت پتروشیمی ثبت گردید .
اکنون ۶۰ سال از آن تاریخ می‌گذرد. هر ساله در این روز از فعالان عرصه پتروشیمی تقدیر می‌شود .
صنعت پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی است که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کند .
صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی ایران نقش مهمی دارد .
کشور ما همواره در طول تاریخ به دنبال قطع دست بیگانگان از این ثروت ملی بوده است . نمونه این تلاش را در روز ملی شدن صنعت نفت می‌بینیم که نقطه عطفی در تاریخ سیاسی و مبارزات مردمی برای نجات سرمایه‌های ملی این مرز و بوم از دست بیگانگان است .
این صنعت یکی از ارکان اصلی صنعت نفت است که نقش بسزایی در تولید ناخالص ملی کشور ما دارد .حتی لایحه بودجه‌بندی هر سال بر اساس میزان فروش نفت و محصولات پتروشیمی بسته می‌شود .
کشور ما در سال‌های اخیر با موج تحولاتی در این صنعت روبرو بوده است،همواره تلاش برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده در صنعت پتروشیمی و کاهش خام فروشی ، ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی و توسعه پایدار در راستای اقتصاد مقاومتی از اهداف این صنعت بوده است .
موقعیت و مزیت‌های متعدد نسبی صنعت پتروشیمی ، از جمله موقعیت جغرافیایی استراتژیک ، نیروی بالنده انسانی و زیر ساخت‌های مناسب ، فرصت‌های طلایی را برای شکوفایی و تحقق جهش دوم این صنعت در منطقه و جهان نوید می‌دهد .
همزمان با توسعه پژوهشی و فناوری در کشور و تقاضا برای خرید محصولات پتروشیمی ایران ، امید است این صنعت روزهای پررونقی را در کشور بگذراند .
در دوران تحریم‌ها ، این صنعت نیز مانند دیگر صنایع کشور مشکلاتی را پیش روی خود دید اما با بهره‌گیری از فرصت‌های پیش آمده سعی کرد مسیر توسعه صنعت را با جدیت بیشتر ادامه دهد .

روابط عمومی شرکت پتروشیمی کیان

keyboard_arrow_up